….Produkter som håller..Products that will last….

 

….Lika trygga som vi är i vår egen cykelkompetens – lika trygga känner vi oss med de svenska underentreprenörer vi anlitat för Velopark. Och är det något Sverige kan så är det klassisk verkstadsproduktion. Och kvaliteten i stålet eller den svenska tätvuxna furan är det ingen som ifrågasätter. Vår ambition med Velopark är helt enkelt att tillverka produkter som håller och som uteslutande har sina rötter i Sverige. För det tror vi på!..As confident as we are in our own cycling knowledge - we feel just as confident with our subcontractors at Velopark. Sweden in general has a huge tradition within wood, steel and high quality production. Our vision with Velopark is simply to manufacture products that will last, made of Sweden and made in Sweden. Because we believe in it!….

 

….Våra produkter i närbild..Our products in close-up….

 
P1400015.jpg

….Underrede..Platform….

….Våra underreden tillverkas i stål och är dimensionerade för att klara betydligt högre belastningar än vad cyklister normalt utgör. Underredena är behandlade med dubbla lager lack och uppnår som standard korrosionsskydd C3. Vid placering i extra utsatta miljöer, t ex om de förväntas utsättas för saltvatten regelbundet, kan man lägga till ett extra korrisionsskydd i form av varmgalvanisering innan lackning.

I sitt grundutförande levereras underreden med en svart lack, men det finns möjlighet att välja kundunika färger.

..

Our chassis are made of high quality swedish steel and designed to withstand significantly higher loads than typical bikeriders. The chassis are treated with two layers of powdercoating that reaches corrosion protection C3 as standard. When being placed in exposed environments, for example near salt water, you can add a galvanizing treatment for extra protection.

In its basic version, the chassis are painted black, but we are offering custom colors as well.

….

 
_DSC0412.jpg

….Åkyta..Riding Surface….

….Vi jobbar uteslutande med svensk tätvuxen fura för åkytan. Tjockleken är det dubbla för vad som egentligen krävs och varje bräda är snyggt fasad i ändträet. För bästa grepp i dåligt väder är bredden på varje bräda också smalare än normalt. Det ger fler luftspalter och kanter, som i kombination med den ohyvlade ytan ger ett bättre grepp.

..

We are only using slow grown swedish pine as our riding surface. Thanks to the natural high-density structure there is no need for artificial wooden protection. The thickness of each stick is about twice the size of what is needed for bikeriding. We also choose a width of each stick thinner than normal for better grip with more edges and also better water clearence in bad weather.

….

 
IMG_7303.jpeg

….Förankring i mark..Ground anchoring….

….Våra moduler kan placeras direkt på grus, på nedgrävda reglar, med markskruvar eller i gjutna plintar. Våra fötter gör det även möjligt att addera justerbara gummifötter om modulerna ska placeras på asfalt eller betong.

..

Our modules can be placed directly onto a layer of gravel, on buried studs, with screws or in molded plinths. Our construction also make it possible to add adjustable rubber feet if the modules are to be placed on asphalt or concrete.

….

 
P1400049.jpg

….Uppfartsplåt..Launch plate….

….En 5 millimeter tjock durkplåt i aluminium ökar greppet mot däcken och påverkas inte av direktkontakt med organiskt material i någon form. Uppfartsplåten skruvas i ett dedikerat fäste.

Det är också fullt möjligt att anlägga våra moduler utan uppfartsplåt och låta gruset gå emot första brädan.

..

A 5 mm thick checker plate of aluminum increases the grip and is not affected by direct contact with organic material in any form. The plate is screwed onto a dedicated bracket.

It is also possible to use our modules without launchplates by using gravel or asphalt all the way towards the riding surface.

….

 Följ oss på Instagram

 

….“Att lära sig cykla tryggt i en inspirerande miljö gör att utvecklingen går snabbare”..
”Learning to ride a bike safely in an inspiring environment makes development go faster”….